Matkakohteena Puerto Rico, Kanariansaaret

syyskuu 29, 2009 kirjoittajalta
Kategoriassa: Arkiset ajatukset

Blogin päivitys on ollut hieman huonolla mallilla koko syyskuun. Osaksi johtuen siitä että meikäläinen on ollut mutkan lämpimillä leveysasteilla viime aikoina. Äkkilähtö reissu oli kyseessä mutta kuitenkin tiesimme sen verran että matkakohteena oli Puerto Rico Kanariansaarilla ja Puerto Plata asuntohotelli. (katso alla oleva kartta)
Visa större karta

Ajattelin että ihan sama kirjoittaa hieman reissusta niin saa sitten lukea ne joita se kiinnostaa. Ehkä joku haluaa lisätietoa ja mielipiteitä matkakohteesta sekä asuntohotellista jossa majailtiin? Ehkä joku on ollut samassa paikassa ja voi olla samaa mieltä tai eri mieltä kanssani matkakohteesta?

Lueskelin myös itse jonkun verran netistä eri foorumeilta mielipiteitä hotellista ja Puerto Ricosta yleensä. Yleiskuva vaikutti olevan positiivinen joten ihan puhtain mielin lähdimme innoissaan reissuun.

Näin se reissu meni päivä päivältä:

Päivä 1

Matka olisi voinut alkaa hieman paremmin. Lento nimittäin myöhästyi reilut neljä tuntia tietokonevian takia. Ensin istuttiin koneessa tunti, sitten takaisin gatelle jossa piti odottaa kaksi tuntia, sitten takaisin koneeseen ja meni vielä melkoinen tovi ennenkuin päästiin lähtemään. Sen jälkeen lentomatka sujui ongelmitta. Perillä matkayhtiö valitteli myöhästymistä jonka jälkeen änkeydyttiin pieneen Iveco bussiin joka kuljetti meidät loppumatkan asuntohotelliin johon saavuimme iltapäivän paremmalla puolella.

Majailimme siis Puerto Plata nimisessä asuntohotellissa joka sijaitsee Puerto Rico laakson läntisellä puolella. Aluksi oli ongelmia löytää respa ja muutenkin hotellin rappuset ja käytävät olivat alussa hyvin sekavat. Tästä olimme kyllä tietoisia jo lähtiessä mutta kyllä se välistä vitutti ravata niitä rappusia ylös ja alas, varsinkin kun sattui kävelemään väärään paikkaan ja piti palata takaisin samaa tietä. Tätä sattui alussa hyvin useasti.

Itse huone oli hyvin yksinkertainen, sekin oli kuvien perusteella jo todettu. Huoneen parvekkeelta avautui kuitenkin hieno näköala laaksoon ja merelle, joka tietysti oli ihan positiivinen yllätys. No, sitten lähdettiin lähimpään supermarkettin ostoksille ja katseltiin muutenkin vähän hotellin lähialuetta. Käytiin syömässä hotellissa sijaitsevassa Vista nimisessä ravintolassa. Ruoka oli tosi hyvää eikä palvelussa ollut muutenkaan mitään moittimista.

Kun palasimme huoneeseen niin löysimme pienestä keittonurkkauksesta alivuokraisen, eli noin viisi senttiä pitkän torakan. Tämä ei todellakaan hymyilyttänyt ja lähdimme oitis respaan. Respassa aikoivat pyytää siivojia tarkastamaan tilanteen seuraavana päivänä.

Asunnossa ei tietenkään ollut ilmastointilaitteita eli piti nukkua parvekkeenovet auki jotta jokseenkin saisi unenpäästä kiinni. Laakson pohjalta (Puerto Ricon keskustasta) kuului öisin aika kova jytääminen, mutta tästäkin oltiin tietoisia jo ennen reissua.

Päivä 2

Lähdettiin hotellia lähimpänä sijaitsevalle rannalle, eli playa de Puerto Rico. Ranta oli aika pieni mutta muuten ei juuri löytynyt mitään valittamista. Muutama kioski ja ravintola sijaitsi aivan vieressä ja pienen kävelymatkan päässä sijaitsi lisää kahviloita ja kuppiloita. Jouduttiin myös kiltteinä kalpeina suomalaisina kuuntelemaan rannalla pikkaisen liian kauan delfiini katamaraani reissujen myyjää. Ukko puhui ehkä ihan asiaakin mutta ei kuitenkaan siltä istumalta kiinnostanut päättää että haluaisimmeko sijoittaa 49 egeä tähän reissuun.

Syötiin sitten myöhemmin eräässä ravintolassa (nimeä en muista) joka sijaitsee Passarella nimisessä ostoskeskuksessa, joka taas sijaitsee playa de Puerto Ricon oikealla puolella. Huomasimme illalla kun palasimme huoneeseen että valitettavasti alivuokralainen, the torakka, oli edelleen keittonurkkaus alueella. Kävimme jälleen sanomassa asiasta respassa. Aikoivat taas laittaa siivojat asialla seuraavana päivänä.

Päivä 3

Päivä ei alkanut mukavasti, heräsin siihen että luulin hikoilevani kovasti kun otsa oli märkänä. Menin peilin eteen ja huomasin että pää oli vuotavia rakkuloita täynnä, eli olin polttanut pään edellisenä päivänä. Ei muuta kuin lippistä ostamaan ennenkuin lähdimme jälleen rannalle, mutta tällä kerralla Playa de Amadores rannalle.

Playa de Amadores sijaitsi lyhyen taksimatkan päässä hotellistamme. Ranta oli paljon suurempi (noin 300 m pitkä?) ranta kuin Puerto Ricon ”oma” ranta missä kävimme edellisenä päivänä. Rannan läheisyydessä oli yllin kyllin kahviloita, kuppiloita ja ravintoloita seinä seinän vierekkäin.

Suureksi yllätykseksi iltapäivällä rupesi satamaan. Miten tämä oli mahdollista kun jokaisella aurinkomatka aiheisella nettisivulla hehkutettiin että Puerto Rico on Kanariansaarten aurinkovarmin paikka. Noin 350 aurinkopäivää vuodessa vai miten se oli?

Illan tullen torakkaa ei onneksi näkynyt enää huoneessa, niin ehkäpä siivoojat olivat sitten lopulta löytäneet sen jostain.

Päivä 4

Sateinen ilma jatkui valitettavasti koko päivän. Kävimme Puerto Ricon ostoskeskuksessa katselemassa paikkoja. Sisäänheittäjät ja myyjät jaksoivat häiritä kun yritti katsella paikkoja rauhassa. Eniten vitutti semmoiset jotka huutelivat suomeksi perään. Espanjalaiset osaavat aika usein hyvin huonosti englantia, siksi ei tosiaan huvittanut edes kuulla se muutama sana suomea mitä he muka osasivat.

Illalla oltiin katsastamassa Puerto Ricon yöelämää. Kyllähän keskustasta löytyi paljon menopaikkoja, ei siinä mitään. Vaikutti myös olevan erittäin paljon Irlantilaisia turisteja kun näitä irkkubaareja löytyi sieltä sun täältä. Sisäänheittäjät jaksoivat tulla nenän eteen tai huudella perään, ei voinut vähempää kiinnostaa.

Päivä 5

Sateinen ilma vain jatkui ja se ei tietysti mieltä ylentänyt. Toisaalta, saihan pääkopan rakkulat huilata hieman. Lähdettiin kävelylenkille ja käveltiin ensin vuoritien kautta Amadores rantaan päin ja sitten takaisin rantatietä Puerto Ricoon.

Löysimme uuden ruokapaikan joka osoittautui koko reissun suosikiksi, eli Puerto Rico Beach Club. Hienolla paikalla meren rannassa sijaitseva ravintola jossa tarjottiin mahtavan hyvää ruokaa. Syötiin seuraavat päivät siellä, ehkä se kertoo jotain ruuan laadusta.

Päivä 6

Aurinko rupesi jälleen näkymään pilvien raosta. Lähdimme jo kolmannelle rannalle, eli Anfi Beach rannalle joka sijaitsi noin 10 minuutin taksireissun päässä hotellistamme. Kooltaan ranta oli ehkä Amadoreksen ja Puerto Ricon välissä. Kahvilat, kuppilat sun muut olivat hieman kauempana sijaitsevassa ostoskeskuksessa. Vesi oli hiukan lämpimämpää kuin muilla rannoilla, ehkä siksi että ranta oli enempi allasmainen lahti kuin nämä muut joissa käytiin.

Otettiin rannalta lasipohjavene takaisin Puerto Ricoon. Joo, niinhän näiden veneiden kyljessä lukee isoilla kirjaimilla että ”GLASS BOTTOM FERRY”. Kuitenkin kyseessä on juuri ja juuri vedenpinnan alapuolella olevat ikkunalasit veneen sivuissa eikä pohjassa. Niistä ei näe mitään muuta kuin vettä. Joku turisti-infossa Puerto Ricon keskustassa taisi mainita että joskus lasit ovat niin paskaiset ettei niistä näe mitään läpi. Kuitenkin veneillä pääsee halvasti paikasta toiseen, näki sitten kaloja tai ei.

Päivä 7

Onneksi hyvä ilma jatkui niin päätettiin lähteä takaisin Amadores rannalle joka mielestämme oli paras näistä kolmesta joissa olimme käyneet. Illalla pyörittiin Puerto Ricon keskustassa ja etsittiin matkamuistoja. Ikävä kyllä suurin osa oli mielestäni täyttä rihkamaa. Huomasin tämän selvästi seuraavana päivänä kun oltiin taas lentokentällä, sieltä löytyi kyllä aivan eri luokan matkamuistoja.

Päivä 8

Kotimatka sujui ongelmitta ja vajaan puolen vuorokauden reissaamisen jälkeen oli jälleen aika avata oman kämpän ovi.

Vaikutelmia

Asuntohotelli:

Puerto Plata ei kuulu niihin asuntohotelleihin joihin haluan palata takaisin. Huoneiden taso oli hyvin keskenkertainen etten sanoisi jopa huono ja jopa TV:stä piti maksaa erikseen. Kaikki rappuset ja sekavat käytävät eivät tietysti nosta arvosanaa vaikkakin siihen tottui. Puerto Ricon keskustasta kuului huoneeseen öisin aika selvästi musiikkia mutta ei tämä silti suuremmin häirinnyt.

Tämä hotelli näkyy usein vaihtoehtona äkkilähtömatkoissa ja sen kyllä ymmärtää nyt kun on itse asunut hotellissa. Hotellin henkilökunta oli kuitenkin ystävällisiä sekä respassa että hotelliin kuuluvissa ravintoloissa ja baareissa. Lisäksi hotelli sijaitsi aika hienolla paikalla vuoren kuppeessa mutta pienen matkan päässä lähimmästä rannasta.

Näistä torakoista vielä että ei tietenkään ollut mikään yllätys että Kanarian saarilla on torakoita. Saattaa myös kuulostaa turhalta valittamiselta kun huoneessamme oli ”vain yksi” torakka. Hieman negatiivista se kuitenkin oli siksi että torakoita käytiin respan mukaan myrkyttämässä pari kertaa viikossa. Eli näimme viikon aikana paljon kuolleita torakoita hotellin käytävillä. Juuri siksi tuntui hieman epämukavalta että yksi niistä harvoista joita näimme elossa sattui löytymään omasta huoneesta. Ehkä se oli onnistunut pakenemaan myrkkyjä juuri sinne.

Puerto Rico:

Puerto Rico sijaitsee aika hyvällä paikalla ja en sulje pois sitä ettenkö palaisi joskus takaisin, mutta silloin majoitun kyllä varmaan johonkin toiseen hotelliin. Puerto Ricon lähellä on monta siistiä rantaa kuten jo kirjoitin, löytyy siis valinnanvaraa. Puerto Ricon keskusta on täynnä baareja, kahviloita ja ravintoloita, löytyy kyllä varmasti paikkoja joka makuun.

Omasta mielestäni Puerto Ricossa oli erittäin paljon englantilaisia turisteja ja yleisesti ottaen ehkä keski-iän yläpuolella olevia pariskuntia. Ei paikalla kuitenkaan pelkästään eläkeläisiä ollut, sen huomasi iltaisin kun katseli menopaikkoihin jotka olivat täynnä nuorempaa porukkaa.

Yleisiä vaikutelmia

Positiivista:

- Halvat taksit, taksireissut maksoivat harvoin enemmäin kuin 2-3 euroa.
- Hyvä ruoka.
- Siistit rannat.

Negatiivista:

- Espanjalaisten suhteellisen huono englannin kielen taito.
- Sisäänheittäjät.
- Sateiset päivät.

Kokonaisarvosana (1-10 aurinkoa): 6 aurinkoa

PS. Ehkä kannattaa tähän loppuun mainita että palanut päänahkani on ihan ok. Omaa tyhmyyttäni etten investoinut päähinettä jo ennen matkaa. Olisi pitänyt sen verran tajuta kun muistan aina suojata pään kesäisin täällä pohjoisessakin. Tietysti aurinko polttaa paljon enempi siellä etelässä. No, näistä virheistä pitää aina ottaa oppia.

Kommentit

9 Kommentteja juttuun Matkakohteena Puerto Rico, Kanariansaaret

1. Pertti Johannes ke, 30 Syy 2009 20.19
  2. Olipa vaiherikas reissu, Ezka – tervetuloa takaisin tänne Pohjolan syksyyn! Itse kurvailin näissä maisemissa viime tammikuussa, asuinpaikkana Playa del Ingles.
    Siinäpä tuleekin vihjeeni: vuokra-auto on aina hyvä sijoitus, vaikkapa vain pariksi päiväksi. Esim. Puerto Ricosta voi ajella rannikkoa pitkin ylös Las Palmakseen ja saada aivan erilaisen ja aidomman espanjalaisen tuulahduksen Gran Canariasta. Puhumattakaan huikeista näkymistä matkan varrelle. Ja sitten vain saaren toista rantaa takaisin – ihan sopiva yhden päivän reissu.
    Äläkä unohda aurinkovoiteita sekä lippistä!

3. Ezka ke, 30 Syy 2009 21.00
  4. Pertti: Joo, viikon loma tahtoo aina vaan mennä tosi nopeasti. Taksitkin olivat sen verran halpoja ettei juuri ollut omaa autoa ikävä.

5. Mamma Mu to, 1 Lok 2009 18.33
  6. Kiva kun kirjoitit, suoraan sanoen pikkaisen huolestuin kun olit niin hiljaa :)

Kuulosti ihanalle reissulle. Itse en ole Kanarialla ollut. Olen enemmän kaupunki ihminen mutta eihän sitä koskaan tiedä mistä itseni löydän :D

7. Ezka ma, 5 Lok 2009 20.15
  8. Mamma Mu: Ehdin melkein itse huolestua kun tuli kirjoitettua niin vähän juttuja viime kuussa. ;-)

9. Sannuu su, 4 Jou 2011 17.32
  10. olin itse, marraskuun alussa tuolla puerto ricossa. Majailin huoneistohotellissa Heliomar. Oli upea hotelli! Valitsin maaterassin. Ei tarvinnut kivuta portaita. Allasalue oli hieno, ja allas oli moitteeton. Kauniit näkymät, ja hyvät etäisyydet. Puerto Rico oli hyvin kaunis paikka, ja meidän loman aikana ei satanut. Suosittelen kyllä lapsiperheille ja vähän vanhemmillekin pariskunnille ! Menen kyllä uudestaanjoku päivä (:

11. Ezka ma, 5 Jou 2011 1.58
  12. Kiitos viestistäsi. Kyllä Puerto Rico oli ihan kiva paikka ja kokemus. Siinä oli lähellä monta erikokoista rantaa ja muutenkin riitti kyllä näkemistä ainakin yhdeksi viikoksi. :-)

13. Sannuu ti, 6 Jou 2011 16.22
  14. Joo käytiin kyllä ekana iltana ja sitten vielä yhtenä iltana mäkkärissä syömässä :D Ei ihan paikallista mutta oli hyvää :) Muina iltoina käytiin meidän lemppari ravintolassa, oli hyvä palvelu ja ruokakin oli hyvää ja ohjelmaa riitti :D Osasivat suomeakin aika hyvin, ja kirjoittivat nimetkin paperille ja antoivat meille :D Tulipa sitten kuviakin sieltä räpsittyä… yhteensä otin sieltä jotain 1000 kuvaa, että tulee kaikki filmatuksi :) Mutta olipa siinä sitten rankka urakka niitä ruveta selailemaan :D

15. Imppu71 su, 30 Jou 2012 18.14
  16. Oltiin viikko Puerto Ricossa eikä muuta negatiivista kuin ”huijausyritys” hindujen satamakaupassa, no sekin saatiin oikaistua uuden ”paikallisen” ystävän kanssa ja ollaan tyytyväisiä kauppaan. Kierrettiin kävellen koko kaupunki ja lähialueet Amadoresta myöten. Pari kertaa ajettiin taksilla itse kaupungilla. Yhtenä päivänä ajettiin bussilla Playa del Inglesiin ja Las Palmasiin, helppo ja edullinen tapa liikkua pitempiä matkoja n. 2,5 euroa Inglesiin yhteensuuntaan. Myös Moganissa käytiin bussilla, mutta veneellä takaisin, joka maksoi 6 euroa/nuppi. Aurinkoisia päiviä Joulukuussa viikon reissulla kaikki (n. +25), yöt ovat kylmiä, yhtenä aamuna oli +13 astetta, mutta heti kun aurinko nousee, niin lämmittää. Ensi vuonna uudestaan :-)

17. Ezka su, 17 Maa 2013 23.12
  18. Jep, on kyllä talvisin tosi mainio lomailukohde.